عمومی

بهترین زمان برای تعویض مسواک چه زمانی است؟ 【سال1403】⭐

استفاده از مسواک، درست از زمان رشد اولین دندان های شیری واجب است. نظافت مربوط به دهان و دندان برای داشتن دهانی خوشبو و عاری از جرم ضروری است. در صورت عدم رعایت این موضوع، سلامت دندان ها به خاطر می افتد. همان طور که هر وسیله شخصی نیاز به تعویض دارد، مسواک نیز باید در مدت معین تعویض شود تا بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد. در این مقاله ما می خواهیم در مورد انواع مسواک و عملکرد آن ها و بهترین زمان برای تعویض مسواک صحبت کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

لوازم بهداشتی برای نظافت دهان و دندان

دندان ها از جمله اعضای پر کاربرد و پر کار بدن هستند که به صورت مداوم با انواع مواد غذایی و گروه های مختلف در ارتباط اند. رسیدگی و نظافت آن ها بسیار مهم است، زیرا باعث داشتن دهانی خوشبو و دندان هایی سالم و عار از آلودگی و جرم می شود. روش های مختلفی برای حفظ و مراقبت از دندان ها وجود دارد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازدیم.

مسواک زدن: اولین و مهم ترین روش برای داشتن دندان هایی سالم مسواک زدن است. برای نظافت دندان ها از مسواک استفاده کنید. مسواک زدن بهترین روش برای پاک کردن دندان ها و جلوگیری از بوی بد دهان است. داشتن مسواکی استاندارد و سالم بسیار مهم است و باید طبق توصیه دندانپزشک عمومی در خصوص بهترین زمان برای تعویض مسواک ، آن را با مسواکی نو جایگزین کرد.

خمیر دندان: استفاده از خمیر دندان مناسب با فلوراید، می تواند به شما کمک کند تا دندان های خود را پاک کرده و از ترکیدگی و بوی بد دهان جلوگیری کنید. خمیردندان ها باید دارای تاریخ انقضا و کیفیت مناسب باشند تا آسیبی به مینای دندان وارد نکنند.

نخ دندان: نخ دندان به شما کمک می کند تا بین دندان ها را پاک کرده و با باکتری ها و آلاینده های دیگری که در این محل قرار دارند، مبارزه کنید.

محلول ضد عفونی کننده دهان: به کار بردن محلول ضد عفونی کننده دهان، می تواند به شما کمک کند تا باکتری های دهان خود را نابود کنید و از بوی بد دهان جلوگیری کنید.

مصرف آب: مصرف آب بعد از هر وعده غذایی، می تواند به شما این امکان را بدهد تا دندان های خود را پاک کرده و از تجمع باکتری ها در دهان و دندان جلوگیری کنید.

محافظ دهانی: با استفاده از محافظ دهانی می توانید دندان های خود را در برابر آلاینده های دهانی و باکتری ها ایمن کنید و همچنین از ساییدگی بر اثر دندان قروچه جلوگیری نمایید.

لوازم بهداشتی برای نظافت دهان و دندان

بهترین زمان برای تعویض مسواک

مسواک ها به دلیل قرار گرفتن در فضایی مرطوب، محلی برای تجمع باکتری ها می باشند. از آنجا که این وسیله به صورت مستقیم با دهان در ارتباط است از حساسیت بالایی برخوردار است و لازم است در مورد کیفیت و مراقبت از آن دقت شود. به دلیل وجود باکتری در مسواک نیازی نیست که کم تر از مسواک استفاده شود، بلکه راه حل آن تعویض مسواک است و باید دانست که بهترین زمان برای تعویض مسواک چه زمانی است. عدم جایگزینی مسواک قدیمی با جدید در زمان معین قطعا عوارضی را به همراه خواهد داشت.

با توجه به این که برای ضدعفونی و نظافت مسواک ها از صابون یا شوینده دیگری استفاده نمی شود، پس قطعا برخی از باکتری ها هستند که روی مسواک ها تجمع و سکونت می کنند. ضمنا باید این نکته را دانست که فضای نگهداری از مسواک نیز بسیار مهم است و بر روی مدت دوام و قابل استفاده بودن مسواک تاثیر گذار است.

برخی از افراد اغلب مسواک های شان را در اطراف سینک ظرفشویی و یا توالت می گذارند. مسواک هایی که در چنین محیط هایی هستند، احتمال در معرض آلودگی و میکروارگانیسم های ناخواسته در آن ها بیش تر می باشد.

بر اساس گفته های بهترین دکتر لثه در تهران، برای سلامت دهان و دندان بهتر است که مسواک ها هر 3 یا 4 ماه یک بار تعویض شوند. چرا که در این مدت باکتری های قرار گرفته بر روی فرچه مسواک افزایش می یابند و ممکن است آسیب زننده باشند. همچنین در این مدت، موهای مسواک خورده شده و اثرگذاری شان هم کاهش می یابد.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که مسواک بچه ها باید زودتر از بزرگسالان تعویض شود و بهترین زمان برای تعویض مسواک آن ها کوتاه تر از 3 ماه است. دندان اطفال با توجه به سرعت رشد بالاتر و عاج ضعیف تر نیاز به بهداشت و مسواک زدن بیش تری از بزرگسالان دارد.

دلایل تعویض مسواک چیست؟

تعویض مسواک برای حفظ بهداشت دهان و دندان، جلوگیری از بوی بد دهان و از بین بردن باکتری ها و بافت های موجود در مسواک قدیمی اهمیت دارد. بهترین زمان برای تعویض مسواک، قبل از خرابی فرچه آن و آلوده شدن به باکتری می باشد. دلایل تعویض مسواک عبارتند از:

  • خراب شدن سر مسواک: با گذشت زمان و استفاده مکرر، سر مسواک شکستگی و خرابی پیدا می کند و دیگر قابل استفاده نیست. وقتی موهای مسواک حالت اصلی خود ا از دست دهند توانایی شان برای فرچه کردن دندان ها از دست می دهند.
  • کم شدن اثربخشی: با گذشت زمان و استفاده مکرر، سر مسواک کارایی خود از دست می دهد و دیگر قابل استفاده نیست.
  • رشد باکتری ها: در صورت عدم تعویض مسواک، باکتری ها و بافت های قدیمی در آن رشد کرده و به دهان و دندان آسیب می زند.
  • بوی بد دهان: با استفاده از مسواک قدیمی، امکان بروز بوی بد دهان وجود دارد که اغلب با تعویض مسواک از بین می رود.
  • حفظ بهداشت دهان: تعویض مسواک به منظور حفظ بهداشت دهان و جلوگیری از ابتلا به بیماری های دهان و دندان اهمیت دارد.

ویژگی های یک مسواک مناسب چیست؟

در هنگام خرید یک مسواک مناسب باید کیفیت و ساختار آن را بررسی کرد و مسواکی را انتخاب کرد که با دندان ها سازگار بوده و به لثه ها آسیب نرساند. ویژگی های یک مسواک مناسب عبارتند از:

سر مخروطی: سر مخروطی مسواک، به راحتی در فضای بین دندان ها و در نزدیکی لثه قرار می گیرد و به تمیز کردن آن ها کمک می کند.

سر نرم و بزرگ: سر نرم مسواک، برای پاک کردن دندان های حساس و لثه های حساس مناسب است و سر بزرگ مسواک، برای پاک کردن دندان های بزرگ و فضای بین آن ها مناسب می باشد.

داشتن سر کوچک: بخشی از مسواک با عنوان سر کوچک مسواک، برای پاک کردن دندان های کوچک و فضای بین آن ها مناسب است.

سختی متوسط: مسواک با سختی متوسط، برای پاک کردن دندان های عادی و فضای بین آن ها مناسب است.

مواد ضد باکتریال: آن دسته از مسواک هایی که حاوی مواد ضد باکتریال هستند، به پاک کردن دهان و جلوگیری از بوی بد دهان کمک می کنند.

قابلیت دسترسی به فضای بین دندان ها: مسواک هایی با سری بلند و انعطاف پذیر، به راحتی به فضای بین دندان ها دسترسی پیدا می کنند و آن ها را تمیز می کنند.

طول عمر: مسواک های با کیفیت، دارای طول عمر بالا هستند و به مصرف کننده در صرفه جویی در هزینه مسواک کمک می کنند. زمان تعویض مسواک های باکیفیت طولانی تر از مسواک های بی کیفیت است، چراکه سری آن ها دیرتر حالت و اثربخشی خود را از دست می دهند.

ظاهر جذاب: خرید مسواک هایی با طراحی جذاب و رنگارنگ، مصرف کننده را به استفاده از آن تشویق می کنند. به خصوص برای کودکان که ظاهر برای شان بسیار مهم و هیجان انگیز است بهتر است از مسواک های فانتزی و با طراحی های جالب خریداری شود.

ویژگی های یک مسواک مناسب چیست؟

عوارض تعویض نکردن مسواک

مسواک به مرور با استفاده زیاد ساییده می شود و مثل قبل توانایی حذف پلاک از روی سطح دندان را نخواهد دات. بنابراین هر بار ممکن است مقداری از مواد و آلودگی ها روی آن ها باقی می مانند. عدم توجه به بهترین زمان برای تعویض مسواک ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد.

بدترین بیماری و عارضه ای که ممکن است بر اثر تعویض نکردن به موقع مسواک پیش بیاید، ابتلا به بیماری پریودنتال و در نهایت از بین رفتن دندان، به خاطر تجمع پلاک ها روی دندان می باشد. با باقی ماندن پلاک ها روی سطوح دندان، کم کم مقاومت دندان ها از بین می روند و خراب و پوسیده می شوند. اما باید دانست که ماندن پلاک روی دندان تنها باعث خرابی نخواهد شد، بلکه ممکن است منجر به تورم لثه ها، تحریک و بیماری های لثه ای شوند. عارضه دیگری که به دلیل مصرف مسواک کهنه به وجود می آید، تحریک شدن دندان و لثه و در نتیجه ایجاد شکاف های V شکل در حاشیه خط لثه است.

اگر به دلیل استفاده از مسواک نامناسب یا هر علت دیگری دندان ها و لثه های تان دچار مشکل شده است و در استان البرز زندگی می کنید، می توانید از مقاله بهترین دندانپزشک درمان ریشه در کرج کمک بگیرید و به یک متخصص خوب مراجعه کنید.

شرایط نگهداری و مراقبت از مسواک

برای این که عمر و ماندگاری مسواک خود را بالا ببریم و بتوانیم سلامت دهان و دندان خود را حفظ کنیم، باید از مسواک خود که وسیله ای بهداشتی و شخصی است به خوبی محافظت نماییم. نکاتی که برای مراقبت از مسواک لازم است به شرح زیر می باشد:

شستن درست مسواک: مسواک ها بعد از استفاده باید به طور کامل شسته شوند و خمیردندان یا مواد داخل دهان بر روی آن باقی نماند. شستشوی مناسب کمک خواهد کرد که همه خمیر دندان، باقی مانده غذا یا بزاق دهان از روی مسواک از بین برود و فضای خوبی برای رشد باکتری ها ایجاد نکند.

نگهداری در جای خشک: بعد از شستشوی کامل مسواک، حتما باید مسواک خود را به طور عمودی در جامسواکی و فضایی خشک قرار دهیم، زیرا وجود رطوبت رشد باکتری ها را تسریع می بخشد.

فضای مناسب نگهداری: باکتری های بسیاری امکان رسیدن به مسواک را دارند، در صورت قرار دادن مسواک در کنار سینگ و یا داخل توالت دسترسی آن ها بیش تر می شود.

وجود آب در مسواک می تواند باکتری ها را تشویق به تجمع کند و همچنین پاشیدن آب از روی سینک یا ظروف به مسواک جرم ها را به طور ناخواسته به روی مسواک منتقل می کند. پس فضای نگهداری مسواک بسیار مهم است و می تواند بهترین زمان برای تعویض مسواک را بهینه نماید.

نکات لازم پیش از مسواک زدن

مسواک زدن زمانی می تواند مفید و موثر باشد و باعث حفظ سلامت دهان و دندان شود که از نوع مناسب آن استفاده شود. نگهداری و مراقبت از مسواک بسیار مهم است. زمانی که مسواک تمیز نباشد مسواک زدن نه تنها سودی نخواهد داشت، بلکه آسیب رسان نیز خواهد بود، زیرا باعث انتقال میکروب‌ها به دهان می شود. در هر صورت پیش از مسواک زدن باید نکاتی را مورد توجه قرار داد:

  • پیش از مسواک زدن باید دست‌ ها را کاملا شست. شستن دست ها باید 20 ثانیه با آب و صابون باشد تا از تمیزی آن مطمئن شد. تمیز نبودن دست ها باعث انتقال میکروب ها به دسته مسواک و سپس دهان می گردد.
  • قبل از مسواک زدن خوب است که با آب داغ مسواک را شستشو داد، این کار یکی از راحت ترین و ابتدایی ترین روش ها برای ضدعفونی کردن مسواک می باشد.
  • باید قبل از شستن دهان، موهای مسواک مورد بررسی قرار گیرد. در صورت تغییر شکل دادن آن ها، باید جایگزینی با مسواک نو صورت گیرد. در این صورت دیگر نباید منتظر بهترین زمان برای تعویض مسواک که سه الی چهار ماه است بود.

کلام آخر

اولین راه مراقبت و رسیدگی به دندان ها، مسواک زدن به صورت منظم می باشد. با مسواک زدن، می توان از رسوب و جرم در پلاک دندان ها و تجمع باکتری ها جلوگیری کرد. اما باید دانست که گاهی اوقات ممکن است خود مسواک عاملی برای انتقال باکتری باشد. فضای مرطوب و از بین رفتن فرچه مسواک می تواند باعث آسیب به دندان ها شود، در نتیجه تاریخ انقضایی نیز برای مسواک ها در نظر گرفته می شود. در این مقاله ما در مورد بهترین زمان برای تعویض مسواک صحبت کردیم.

از این که تا پایان مقاله همراه ما بودید از شما سپاس گزاریم. نظرات و پیشنهادات تان را در سایت دندانپزشکا با ما در میان بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا