عمومی

5 روش برای بهبود بهداشت دهان و کاهش هزینه های دندانپزشکی✅【سال1403】⭐

دندان ها در طول زندگی همواره در حال فعالیت بوده و خرابی یا از دست رفتن آن ها امر طبیعی است. مراقبت هر چه بیش تر از دندان ها مدت زمان خرابی و آسیب دیدگی آن ها را به تعویق می اندازد. همه افراد ملزم به توجه  به نیازهای دهان و دندان خود بوده تا بتوانند از این طریق از هزینه های دندانپزشکی بکاهند. ضرورت حفظ سلامت دندان ها به بهبود بهداشت دهان کمک می کند. دندانپزشکا 5 روش کاربردی برای کاهش هزینه های دندانپزشکی را در این مقاله آماده کرده است؛ با ما همراه باشید.

رعایت بهداشت دهان

اولین روشی که در هنگام بررسی موارد مهم در حفظ سلامت دندان ها به چشم می خورد، رعایت بهداشت دهان و دندان ها است. این که محیط دندان ها همیشه پاکیزه و عاری از میکروب ها باشد به بهبود بهداشت دهان بسیار کمک می کند. برای این کار باید نحوه صحیح مسواک زدن را آموزش دیده و به صورتی از روش های پیشگیرانه بهره گرفت که منجر به آسیب به دندان و بافت لثه نشود. مسواک زدن اصلی ترین کار برای رعایت بهداشت دندان ها است. هر فرد برای داشتن دندان های سالم باید روزانه سه بار در مدت 2 الی 5 دقیقه دندان های خود را مسواک بزند.

مسواک ها عمر مفید دارند و پس از مدتی استفاده کارایی اولیه خود را از دست می دهند. به همین خاطر باید به تعویض هر 3 ماه یک بار مسواک توجه داشت. برای خرید مسواک می توان از مشاوره بهترین دندانپزشک در ایران استفاده کرد. مسواک نباید آن قدر سفت و زبر و نه آن قدر نرم و انعطاف پذیر باشد. در هنگام مسواک زدن دندان ها زبان را نباید از یاد برد. سطح زبان باید با مسواک یا فرچه مخصوص تمیز شود. از خمیر دندان های ویژه که حاوی فلوراید هستند و به ساختار دندان آسیب نمی رسانند برای بهبود بهداشت دهان می توان استفاده کرد.

استفاده مداوم از دهان شویه ها باعث آسیب دیدگی دندان ها و لثه می شود. بهتر است از دهان شویه مورد تایید دندانپزشک استفاده کرد. پس از هر وعده غذایی از نخ دندان کمک گرفته و محیط دهان را پاکیزه کرد. از خدمات جرم گیری و سفید کردن دندان به تعداد زیاد استفاده نشود؛ زیرا استتحکام دندان ها را مورد هدف قرار می دهد. کسی که عفونت دندان یا لثه دارد باید با نظر پزشک از آنتی بیوتیک ها استفاده کرده تا بهبود یابد.

رعایت بهداشت دهان

آموزش و پیشگیری

با یادگیری روش های مختلف رعایت بهداشت و نکات مراقبتی می توان از بروز بسیاری از مشکلات دهان و دندان جلوگیری کرد. آموزش اولین اقدامی است که یک دندانپزشک برای داشتن دندان های سالم به مراجعین خود توصیه می کند. پوسیدگی دندان یکی از معضلات دندانپزشکی است که امروزه عده کثیری از مردم جهان با آن مواجه هستند. با برخی از اقدامات پیشگیرانه می توان از مشکلات جدی و پوسیدگی دندان جلوگیری نمود. در وهله اول آموزش مسواک زدن اصولی، استفاده از نخ دندان و دهان شویه ها از واجبات است.

گاهی اوقات انجام برخی امور نظافتی و بهداشتی غیر اصولی است که منجر به ایجاد عارضه های متفاوت می شود. برای افزایش استحکام دندان ها و پیشگیری از پوسیدگی های آن ها فرد باید در فواصل زمانی منظم به دندانپزشکی مراجعه کرده و فلورایدتراپی انجام دهد. همچنین جرم گیری دندان ها به دوام و افزایش مقاومت دندان ها کمک می کند. زیرا سطح دندان ها را از پلاک و باکتری ها پاکسازی کرده و اجازه بروز مشکلات متعدد را نمی دهد. از طرفی دندان ها دچار تغییر رنگ رو به سفیدی می شوند.

دندان ها بسیار حساس بوده و نسبت به برخی مواد غذایی واکنش نشان می دهند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است از نوشیدنی ها و غذاهای خیلی سرد و داغ استفاده نکرد. همچنین پس از مسواک زدن مینای دندان نرم تر شده و مصرف مواد غذایی می تواند آن را تحریک کند. در صورت مشاهده هر نوع نشانه ای حاکی از بیماری یا عارضه خاصی باید فورا به دندانپزشک مراجعه کرد. با قرقره کردن آب نمک و سرکه سیب محیط دهان را ضدعفونی کنید. از مواد قندی کم تر استفاده کرده تا بهبود بهداشت دهان و دندان میسر شود. هر 6 ماه یک بار چکاپ و معاینات دندانپزشکی برای اطمینان وضعیت دندان ها صورت بگیرد.

چک لیست رعایت بهداشت دهان و دندان:

 ✅مسواک زدن اصولیهیچ گاه مسواک را روی دندان فشار ندهید چون باعث عقب رفتن لثه‌ها و بالا رفتن حساسیت دندان‌ها می‌شود. از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
⭐نخ دندان کشیدنبین دندان‌ها محلی برای تجمع باقیمانده مواد غذایی، رشد انواع باکتری‌ها و پوسیده شدن دندان‌ها است.
⚡ استفاده از دهان شویه حاوی فلورایدفلوراید یک ماده معدنی طبیعی بوده که به تقویت مینای دندان کمک می‌کند و مقاومت آن‌ها را در برابر باکتری‌ها و اسیدها افزایش می‌دهد.
❤️عدم استعمال سیگاراز آنجا که سیگار می‌تواند به تضعیف سیستم ایمنی دهانی منجر شود، ترک این عادت به بهبود وضعیت دهان و دندان‌ها کمک می‌کند.

درمان به موقع و موثر

همه بیماری های لثه و خرابی دندان ها خود را با یک سری علائم ویژه نمایان می کنند. بی توجهی به هر یک از علائم بر وخامت حال دندان ها افزوده و آن ها را با خرابی بیش تری مواجه می کند. از این رو زمانی که درمان در مراحل ابتدایی بیماری انجام شود نتایج بهتری خواهد داشت. پس مراجعه به موقع می تواند به برطرف کردن بیماری لثه و دندان کمک کرده و بهبود بهداشت دهان را نتیجه دهد. برای این کار لازم است علائم و مشخصه های هر بیماری را شناخته تا در صورت مشاهده آن به دندانپزشک متخصص مراجعه کرده و درمان را آغاز کرد.

برخی از نشانه ها یا عوارض برگرفته از بیماری نیستند بلکه تنها یک واکنش آلرژیک هستند و جای نگرانی وجود ندارد. یکی از نکاتی که افراد برای کاهش هزینه های دندانپزشکی انجام می دهند، خود درمانی است. خود درمانی نه تنها در مواردی اثر بخش واقع نمی شود بلکه زمینه ایجاد زیرساخت های انواع و اقسام بیماری های لثه و دندان را فراهم می کند. دندانپزشکان همه بیماری ها و مشکلات لثه و دندان ها را شناخته و گاهی با اقدامات کوچکی آن ها را درمان می کنند.

برای این که خدمات دندانپزشکی موثر واقع شود باید در انتخاب دندانپزشک توجه و دقت زیادی به خرج داد. گاهی اوقات دندانپزشک بر اثر بی تجربگی مشکل دندان ها و لثه را از ریشه درمان نکرده و فرد همچنان دچار درد و علائم می باشد. از طرف دیگر کیفیت خدمات درمان اثربخش را حاصل می کند. کیفیت مواد مورد استفاده در دندانپزشکی، ایمنی در حین کار، آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی و کار با آن ها در کیفیت خدمات دندانپزشکی اثر گذاشته و درمان را مثمرثمر می کند. زمانی که درمان به موقه انجام نشود به سایر دندان ها و لثه آسیب می رساند.

درمان به موقع و موثر

توجه به نیازهای دهان و دندان

دندان ها برای این که رشد و طول عمر خوبی داشته باشند باید نیازهای خود را دریافت نمایند. یکی از نکات مهم در بهبود بهداشت دهان توجه به نیازهای دندان ها و لثه است. برای این که سلامت دهان حفظ و ارتقا یابد باید از رژیم غذایی مناسبی بهره مند بود. برخی از مواد غذایی به بهداشت دهان کمک کرده و از بین بردن باکتری های دهان نقش آفرین هستند. شناخت مواد غذایی مفید برای بهداشت و سلامت دهان و دندان و استفاده از آن ها نمونه ای از توجه به نیازهای دهان و دندان است. مصرف مواد غذایی مختلف در از بین بردن یا به وجود آوردن بوی بد دهان تاثیرگذار هستند.

دندان ها برای این که سالم باشند به کلسیم، ویتامین دی، فسفر، پتاسیم و ویتامین آ نیاز دارند. برخی از این ویتامین ها و مواد معدنی به طور غیرمستقیم از طریق مصرف مواد غذایی تامین می شوند. اما برخی دیگر باید از طریف مصرف داروها و مکمل های تقویتی به بدن برسند. مصرف شیر و لبنیات می تواند کلسیم را که بخش عمده ای از حفظ و ارتقا سلامت دندان ها را  برعهده دارد؛ تامین کند. بهتر است برای این که از مقادیر این مواد و ویتامین ها در بدن مطلع شد هر چند وقت یک بار آزمایش ها و تست های لازم را انجام داد.

عدم مصرف مواد قندی مضر مانند نوشابه می تواند به طولانی تر کردن عمر دندان ها کمک کرده و حذف آن از برنامه غذایی بهبود بهداشت دهان و کاهش هزینه های دندانپزشکی را شامل می شود. مصرف آب و برخی سبزیجات به خوش بو شدن دهان و سلامت لثه و دندان ها ارتباط دارد. پی اچ محیط دهان باید در محدوده مشخصی قرار داشته و بزاق دهان به میزان لازم ترشح شده تا لثه و محیط دهان خشک نشود.

کنترل و مدیریت هزینه های دندانپزشکی

تعرفه های دندانپزشکی تا حدودی مقادیر بالایی بوده و اقشار مختلفی از جامعه توانایی پرداخت آن را ندارند. با توجه به این که همواره پیشگیری بهتر از درمان است؛ می توان با پیشگیری از مشکلات جدی هزینه های دندانپزشکی را کنترل کرد. با انجام چکاپ های منظم و مراجعه به دندانپزشک مشکلات دهان و دندان در مراحل اولیه درمان شده و با هزینه کم تری قابل رفع و رجو است. اقدامات کوچکی مانند رعایت بهداشت، تغذیه سالم و سبک زندگی درست به حفظ سلامتی و بهبود بهداشت دهان کمک کرده و کاهش هزینه های دندانپزشکی را در پی دارد.

در کشور ما بیمه های متعددی وجود دارند که خدمات درمانی و سلامتی را به صورت رایگان یا با تخفیفات در اختیار مردم قرار می دهند. بیمه های رایج درمانی بخشی از هزینه های دندانپزشکی را تقبل کرده و با هزینه های کم تری افراد می توانند از خدمات دندانپزشکی استفاده کنند. برخی از کلینیک ها و مطب های دندانپزشکی تخفیفات ویژه ای را روی خدمات دندانپزشکی خود اعمال کرده تا عموم مردم توانایی استفاده از این خدمات را داشته باشند. همچنین با شرایط اقساط برخی درمانگاه ها می توان هزینه های دندانپزشکی را تقسیم بندی کرد.

امور دندانپزشکی زیبایی هزینه های زیادی را به خود اختصاص داده اما خدمات ترمیمی دندان ها که بهبود بهداشت دهان را فراهم می آورد تعرفه های معقول تری دارند. فیشورسیلانت و بروساژ از آن دست خدماتی هستند که محیط دهان را پاکیزه کرده و احتمال بروز بیماری ها و معضلات را به حداقل می رسانند. با دریافت مشاوره از دندانپزشکی برخی از خدمات زیبایی و درمانی را با رعایت تکنیک ها و اصول می توان در منزل انجام داد. مصرف داروهای آنتی بیوتیک از عفونت های شدید دهان و دندان جلوگیری می نماید. کارت های تخفیفاتی که از ارگان های دولتی و خصوصی به افراد تعلق می گیرد؛ هزینه های دندانپزشکی را پایین می آورد.

کنترل و مدیریت هزینه های دندانپزشکی

ضرورت حفظ بهداشت و سلامت دندان ها

رعایت بهداشت و استفاده از داروهای مختلف در پاک سازی محیط دهان اهمیت بالایی دارند. با مصرف آنتی بیوتیک ها می توان عفونت لثه و دندان را برطرف کرده تا منجر به پوسیدگی دندان نشود. پوسیدگی باعث از بین رفتن دندان ها می شود. جلوگیری از رشد باکتری ها سبب بهبود بهداشت دهان و دندان می شود. عدم رعایت بهداشت مناسب بوی بد دهان را به وجود آورده که در نهایت روی اعتماد به نفس افراد و ارتباط آن ها با سایرین تاثیرات منفی می گذارد. حفظ سلامت دندان ها کاهش هزینه های دندانپزشکی را در پی دارد.

داشتن دندان های سالم و زیبا به اصلاح طرح لبخند می انجامد. رعایت نکردن بهداشت و عدم مراجعه به موقع به دندانپزشک شکستگی و پوسیدگی دندان ها را نتیجه می دهد. خوردن و جویدن یکی از ضرورت های حفظ بهداشت و سلامت دندان ها است. هنگامی که دندان ها دچار آسیب دیدگی شوند فرم و حالت صورت بیماران را تغییر می دهد. به علاوه از بین رفتن دندان ها موجب بروز مشکلات لثه و فک می شود. بنابراین داشتن چهره ای زیبا و خوشایند در گرو سلامت دندان ها و دهان می باشد.

جمع بندی

همان طور که گفته شد یکی از کم هزینه ترین و پر بازده ترین روش برای بهبود بهداشت دهان و کاهش هزینه های دندانپزشکی رعایت بهداشت و آموزش نکات پیشگیرانه است. با به کارگیری روش های خود مراقبتی اصولی از ایجاد بیماری ها و مشکلات دهان و دندان جلوگیری می شود. تغذیه سالم و تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز دندان ها به سلامت آن ها کمک می کند. در صورت خرابی دندان ها و لثه باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کرده و پیش از گسترش خرابی آن را درمان کرد. دندانپزشکا از همراهی شما کاربران گرامی صمیمانه سپاس گزار است.

هر چند وقت یک بار باید مسواک را تعویض کرد؟

هر ۴ ماه بهتر است مسواک را تعویض کنید.

آیا استفاده از نخ دندان ضروری است؟

بله، نخ دندان پلاک‌ها و باقی‌مانده‌های غذایی را از بین دندان‌ها پاک می‌کند که مسواک به آن‌ها دسترسی ندارد.

چگونه از بوی بد دهان جلوگیری کنیم؟

مسواک زدن زبان، استفاده از نخ دندان و نوشیدن آب کافی به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند.

5/5 - (1 امتیاز)

ستایش نیری

ستایش نیری نویسنده مجله دندانپزشکا هستم. علاقه زیادی به موضوعات پزشکی دارم. سعیم بر تولید محتواهای پزشکی مفید و کارآمده. امیدوارم از مقاله‌های من لذت کافی رو برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا