عمومی

قبل از مراجعه به دندانپزشک، رعایت 10 نکته الزامیست!【سال1403】⚡

در این مقاله ما می خواهیم در مورد نکات مربوط به درمان مشکلات دندانی و اطلاعاتی در خصوص مراجعه به مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی صحبت کنیم. پیش از رجوع به هر مکانی باید در مورد آداب و شرایط آن و مدارک و آمادگی های لازم در این خصوص اطلاعاتی داشت و با رعایت آن نکات، قدم در آنجا گذاشت. در ادامه مقاله ما تصمیم داریم علاوه بر نکات بهداشتی و مراقبتی از دهان و دندان و نحوه درمان بیماری ها، ما به شما خواهیم گفت که چرا قبل از مراجعه به دندانپزشک، رعایت چه نکاتی الزامیست؟ برای در ادامه همراه ما باشید.

برای درمان مشکلات دندان به کجا باید مراجعه کرد؟

همان طور که در زمان بروز بیماری های مختلف به مطب پزشک مربوطه و یا بیمارستان مراجعه می شود، در زمان بروز بیماری ها و عارضه های مربوط به دهان و دندان نیز باید به مراکز مخصوص درمانی مراجعه کرد. در زمان بروز بیماری ها اغلب افراد ابتدا به پزشک عمومی مراجعه می کنند و بعد از آن با تشخیص اولیه، در صورت تخصصی بودن بیماری و عارصه، پزشک فرد را به متخصص مربوط به نوع عارضه ارجاع می دهد.

بسیاری از افراد ممکن است تنها در زمان دندان درد به فکر مراجعه به دندانپزشک بیفتند، اما باید قبل از خرابی دندان به دندانپزشک مراجعه کرد و از بروز بیماری ها و پوسیدگی دندان ها، با چکاپ دوره ای پیشگیری کرد. یک دندانپزشک عمومی توانایی دارد که برای رفع دندان درد و خدمات عمومی به صورت مستقل عمل کند، اما اگر عارضه مربوطه تخصصی باشد، مثل بیماری های مربوط به لثه و ریشه دندان و یا فک، بیمار به بهترین متخصص لثه در تهران یا حتی جراح فک و صورت ارجاع داده می شود.

همچنین اگر فردی برای قصد انجام انواع خدمات زیبایی دندان را داشته باشد باید به یک دندانپزشک زیبایی و ترمیمی مراجعه نماید. حال باید بدانیم که از کجا می توان دندانپزشک حرفه ای و قابل اعتمادی را پیدا کرد. دندانپزشکان یا در مطب های شخصی خود و یا در کلینیک های دندانپزشکی مشغول به فعالیت می باشند. در مطب های دندانپزشکی تنها خدماتی که در حوزه تخصص دندانپزشک مورد نظر است ارائه می شود. حتی بیمار برای گرفتن عکس های رادیوگرافی و یا خدماتی مثل جراحی دندان قبل از ایمپلنت باید مطب را ترک کرده و به مکان دیگری مراجعه کند.

کلینیک های دندانپزشکی دیگر مراکزی هستند که ارائه دهنده انواع خدمات زیبایی و درمانی دهان و دندان هستند. تفاوتی که کلینیک ها با مطب های شخصی دارند این است که در آنجا می توان کلیه خدمات را به صورت کامل دریافت کرد. یعنی در طول درمان اگر نیاز به کاری باشد، بیمار لازم نیست که از آنجا خارج شود و می تواند صفر تا صد خدمات را در آنجا دریافت نماید. کلینیک ها برای کسانی که از نظر وقت و زمان نمی توانند معطل شوند بسیار مناسب است.

شما نیز اگر به دنبال مرکزی برای مراجعه به دندانپزشک و دریافت تمامی خدمات با بالاترین کیفیت هستید، می توانید به مقاله بهترین کلینیک دندانپزشکی در تهران مراجعه کنید و با مراکز معتبری در این حوزه آشنا شوید.

برای درمان مشکلات دندان به کجا باید مراجعه کرد؟

نکات لازم قبل از مراجعه به دندانپزشک

قبل از مراجعه به دندانپزشک چه در مطب ها و چه در کلینیک ها باید نکاتی را رعایت کرد. توجه به این نکات و رعایت آن ها باعث می شود که علاوه بر احترام به دندانپزشک و تیم او، می توان نتیجه ای بهتر را دریافت کرد و در انتها از روند کار راضی بود. غالبا می گویند که قبل از مراجعه به دندانپزشک، رعایت 10 نکته الزامیست و ما می خواهیم این 10 نکته را مرور نماییم.

انتخاب دندانپزشک

قطعا ارائه خدمات دندانپزشکی در کلینیک‌ های مختلف با هم یکی نیستند. کیفیت خدمات بستگی به مهارت و تخصص پرسنل آنجا، اخلاق و نحوه رفتار و تجهیزات مورد نظر دارد. قبل از مراجعه به دندانپزشک باید در مورد محل درمان تحقیقات لازم به عمل آید تا بتوان علاوه بر پیدا کردن یک دندانپزشک زبده در مورد وضعیت محیط درمان و تجهیزات آنجا نیز اطمینان حاصل کرد. برای انتخاب یک کلینیک خوب باید روش‌ های تحقیقی را امتحان کرد، همچون جستجو در اینترنت، پرسیدن از دوستان و آشنایان و مراجعه حضوری به مرکز درمانی مورد نظر.

حفظ آرامش در زمان مراجعه به دندانپزشکی

در روز درمان و دریافت خدمات، باید بتوان آرامش خود را به خوبی حفظ کرد. از عواملی که آرامش را در روز درمان به هم می‌ ریزد، خستگی و استرس و همچنین نخوابیدن کافی در شب قبل می‌ باشد. این موارد می‌ تواند در روند درمان تاثیر بگذارد و آستانه درد را کاهش دهد و همچنین بی‌ حسی را مختل نماید. در برخی از کلینیک‌ های دندانپزشکی، موسیقی آرامبخشی پخش می‌ شود که بیماران بتوانند استرس را از خود دور کنند.

مسواک زدن

حفظ بهداشت دهان و دندان در روز درمان نشانگر شخصیت و احترام و فرهنگ فردی و اجتماعی می‌ باشد. متاسفانه برخی از افراد هستند که به این موضوع توجهی ندارند و در روز درمان قبل از مراجعه به دندانپزشک مسواک نمی‌ زنند. توصیه این است که پیش از مراجعه به دندانپزشک از مصرف غذاهایی که باعث بو گرفتن دهان می‌ شوند و یا کشیدن سیگار خودداری شود. همچنین سعی شود که دندان‌ ها به طور کامل تمیز شوند و ذرات غذا در دهان باقی نماند.

همراه داشتن دفترچه بیمه

اکثر خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه‌ های درمانی نیستند و هزینه آن به صورت آزاد محاسبه می‌ گردد. اما بهتر است که بیمار در روز مراجعه، دفترچه بیمه خود را به همراه داشته باشد تا اگر نیازی به تجویز آزمایش و یا داروی خاصی بود پزشک بتواند در دفترچه آن را به ثبت برساند.

همراه داشتن سابقه پزشکی و داروها

قبل از درمان برخی بیماری‌ ها، دندانپزشک باید از سابقه بیماری‌ ها و داروهای مصرفی و وضعیت جسمی و سلامتی بیمار اطلاعات کافی داشته باشد. انجام برخی از درمان‌ ها باید بسیار محتاطانه انجام شود. داشتن بعضی از بیماری‌ های زمینه‌ ای و یا مشکلات سلامتی می‌ تواند درمان را مختل کند و آسیب‌ های جدی به فرد وارد کند. بیماری‌ هایی همچون هپاتیت، دیابت، فشار خون و بیماری‌ های قلبی وکلیوی و همچنین باردار بودن مواردی هستند که می‌ توانند روند درمان را مختل کنند و حتما باید پزشک از پیش از آن ها اطلاع داشته باشد.

مصرف دارو با تشخیص پزشک

برخی از مشکلات و بیماری‌ ها باعث می‌ شود که دندانپزشک مصرف آنتی بیوتیک را قبل از آغاز درمان تجویز کند. چرا که وجود بیماری باعث انتقال عفونت و باکتری می‌ شود. خدماتی همچون کشیدن دندان، جراحی ریشه و لثه با خونریزی همراه است و بیماری مورد نظر کی تواند عفونت را تشدید کند. با تشخیص پزشک معالج، افرادی که مبتلا به بیماری‌ های قلبی و کلیوی هستند باید قبل از درمان آنتی بیوتیک مصرف نمایند.

همراه داشتن پرونده دندانپزشکی

در صورتی که دندانپزشک خود را تغییر دهید، در زمان مراجعه به دندانپزشک جدید باید عکس‌ها و پرونده قبلی را همراه داشته باشید تا دندانپزشک بتواند بر اساس آن ها تشخیص دهد و در صورت نیاز، عکس‌ های جدید را درخواست نماید.

تشنه و گرسنه نبودن

در روزی که قرار است دندان تان درمان شود، باید از پیش مواد غذایی و نوشیدنی مصرف کنید. گرسنه و تشنه بودن در زمان درمان می تواند باعث افت فشار خون و قند شود و در نتیجه تحمل درد را غیر ممکن کند. همچنین در اکثر مواقع دندانپزشک به بیمارش توصیه می کند که تا چندین ساعت بعد از درمان مواد غذایی مصرف نشود. با این حساب اگر از قبل نیز گرسنه باشید برای تان سخت می شود.

حضور در مطب در زمان معین

حضور در زمان مقرر در کلینیک دندانپزشکی نشانگر شخصیت و فرهنگ شما می باشد. همچنین دیر رسیدن استرس هایی را به خاطر پیدا نکردن محل پارک، عقب افتادن نوبت و موارد دیگر می تواند باعث اختلال آرامش شود.

داشتن همراه در صورت لزوم

در صورتی که برای دریافت خدماتی هم چون جراحی و یا ایمپلنت استرس دارید یا جراحی شما سخت است، بهتر است دوست یا آشنایی را برای کنترل اضطراب همراه خود ببرید.

برای درمان مشکلات دندان به کجا باید مراجعه کرد؟

انواع خدمات ارائه شده در کلینیک های دندانپزشکی

در کلینیک های دندانپزشکی خدمات بسیاری ارائه می شود که همگی در حوزه دهان و دندان می باشد. کیفیت و نحوه عملکرد یک مرکز درمانی به مهارت و تخصص پرسنل آنجا، تجهیزات موجود، نوع رفتار، مواد مصرفی و سطح خدمات ارائه شده بستگی دارد. قبل از مراجعه باید بدانیم هدف ما از انتخاب پزشک و کلینیک مورد نظر چیست و سطح انتظارات خود را بدانیم. انواع خدماتی که در کلینیک های دندانپزشکی ارائه می شوند عبارتند از:

  • پاکسازی دندان و ترمیم دندان که رایج ترین خدماتی است که در کلینیک ها و مطب ها ارائه می شود و اغلب دندانپزشکان می توانند آن را انجام دهند.
  • جراحی دندان و اصلاح ریشه که ممکن است به دلیل التهاب و عفونت ریشه دندان و عدم درمان به موقع دندانی از دست برود.
  • ارتودنسی (درمان برای ترمیم زیبایی دندان) که افراد برای به هم ریختگی دندان های شان و یا تنظیم فک انجام می دهند.
  • ایمپلنت دندان (جایگزینی دندان های گم شده با دندان مصنوعی) که روشی تهاجمی برای جبران از دست رفتگی دندان ها می باشد.
  • لمینت و کامپوزیت دندان (ترمیم زیبایی دندان با استفاده از لمینت های سفید) که روشی زیبایی محسوب می شود و به واسطه آن طرح لبخند اصلاح می گردد.
  • بلیچینگ دندان (سفید کردن دندان ها) برای رفع لک و رنگ گرفتگی دندان ها
  • درمان ریشه (انجام روت کانال)
  • پروتز دندان (جایگزینی دندان های مفقود شده با پروتز های دندانی) که ممکن است به روش بریج و یا دست دندان مصنوعی باشد و متقاضیان زیادی به خصوص در افراد مسن دارد.

خطرات دندانپزشکی برای زنان باردار

زنان باردار باید در هنگام درمان دندانپزشکی مواظبت خاصی داشته باشند، زیرا برخی روش‌ های درمانی ممکن است برای جنین خطرناک باشند. قبل از مراجعه به دندانپزشک لازم است موضوع با پزشک زنان مطرح شود و در صورت صلاح دید پزشک مربوطه و شنیدن نکات حائز اهمیت برای پیشگیری از آسیب های احتمالی به دندانپزشک مراجعه کرد. قبل از درمان نیز باید دندانپزشک مربوطه از بارداری اطلاع داشته باشد. اما در مجموع برخی از خطرات موجود در بارداری عبارتند از:

  • استفاده از رادیوگرافی: استفاده از پرتوهای X در رادیوگرافی ممکن است برای جنین خطرناک باشد.
  • استفاده از برخی داروها: برخی داروها ممکن است برای جنین خطرناک باشند، بنابراین پزشک قبل از تجویز هر دارویی باید از وضعیت بارداری زن مطلع شود.
  • خطر عفونت: درمان عفونت دندانی ممکن است باعث گسترش آن به سایر اعضای بدن شود و به جنین خطرناک باشد.
  • خطر تحریک: برخی روش‌ های درمانی ممکن است باعث تحریک شدید شود که ممکن است برای جنین خطرناک باشد.

بنابراین، زنان باردار باید در هنگام درمان دندانپزشکی با پزشک خود صحبت کرده و روش‌های ایمن و مناسب را برای درمان انتخاب کنند.

خطرات دندانپزشکی برای زنان باردار

اقدامات لازم برای حفظ سلامت دندان ها

برای این که بتوان عمر دندان ها را افزایش داد و سلامت آن ها را حفظ کرد باید مراقبت های لازم را انجام داد و از آسیب رساندن به آن ها خودداری کرد. نکات مراقبتی برای حفظ سلامت دندان ها عبارتند از:

مسواک نرم و مسواک الکتریکی: استفاده از مسواک نرم و یا مسواک الکتریکی برای تمیز کردن دندان‌ ها بهتر از مسواک های سخت است و می‌ تواند به جلوگیری از آسیب دندان ها کمک کند.

استفاده از محلول ضد عفونی کننده دهانی: استفاده از محلول ضد عفونی کننده دهانی می‌ تواند به جلوگیری از بوی بد دهان و حفظ بهداشت دهان کمک کند.

استفاده از نخ دندان: استفاده از نخ دندان به منظور پاک کردن زیر لثه ها و مناطق دشوار دسترسی دیگر، می‌ تواند باعث حفظ سلامت دهان و دندان شود.

مراجعه به پزشک در صورت خونریزی یا درد شدید: در صورت خونریزی یا درد شدید، حتما باید به پزشک خود مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص داده و درمان مناسب را تجویز کند.

گزارش تورم، قرمزی یا حساسیت شدید به پزشک: اگر تورم، قرمزی یا حساسیت شدید در ناحیه دهان و دندان تجربه می‌کنید، باید به پزشک خود گزارش دهید تا اقدامات لازم را انجام دهد.

مراجعه به پزشک در صورت علائم عفونت: اگر علائم عفونت مثل تب، لرز، یا درد شدید را تجربه می‌کنید، باید فورا به پزشک خود مراجعه کنید تا درمان مناسب را شروع کنید.

پایبندی به دستورات پزشک: در صورت نیاز به مصرف آنتی‌ بیوتیک‌ ها یا داروهای دیگر، باید به دقت دستورات پزشک خود را دنبال کرده و مصرف کنید.

مراقبت منظم و صحیح از دهان و دندان: مراقبت منظم و صحیح از دهان و دندان شامل تمیز کردن دندان‌ ها، استفاده از نخ دندان و استفاده از محصولات بهداشت دهانی مناسب است.

دندانپزشک عمومی کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

دندانپزشک عمومی یک پزشک درمانگر است که در زمینه تشخیص، پیشگیری و درمان مشکلات دهان و دندان فعالیت می‌ کند. این پزشکان می‌ توانند مشکلات مختلفی از جمله ترمیم دندان، جراحی دهان و فک، انجام روش‌ های پیشگیری از بیماری‌ های دهان و دندان و تجویز درمان‌ های مناسب برای بیماران خود انجام دهند. همچنین، آن ها مسئول نظارت بر سلامت دهان و دندان بیماران خود و توصیه‌های بهداشت دهانی به آن ها نیز هستند.

تمامی دندانپزشکان باید دوره عمومی را پشت سر بگذارند و بعد از آن برای گرایش های مختلف وارد دوره تخصص شود. با این حساب دندانپزشکان عمومی می توان کلیه خدمات عمومی دندانپزشکی را ارائه دهند. اما برخی خدمات تخصصی هستند و دندانپزشک عمومی موظف است بیمار را به متخصص مربوطه معرفی نماید.

کلام آخر

در این مقاله ما در مورد نکات مربوط به دندانپزشکی صحبت کردیم. مراجعه به دندانپزشک و ورود به کلینیک هم چون هر کار دیگری نیاز به رعایت نکات و حفظ آداب آن دارد. برای ویزیت و معاینه و درمان دهان و دندان نیز باید نکات اولیه را رعایت کرد تا هم مراحل درمان به تعویق نیفتد و هم این که نشانگر فرهنگ و ادب شخصی باشد. اهمیت این موضوع به حدی بود که ما این مقاله را به موضوعی با عنوان قبل از مراجعه به دندانپزشک، رعایت 10 نکته الزامیست! اختصاص دادیم.

امیدواریم از مطالب گفته شده بهره برده باشید. از همراهی تان سپاس گزاریم و منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات سازنده شما در سایت دندانپزشکا هستیم.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا