عمومی

معرفی بهترین داروها برای عفونت دندان❤️【سال1403】⭐

در این مقاله تلاش کرده ایم تا به معرفی بهترین داروها برای عفونت دندان بپردازیم. برخی از مواقع درد به حدی شدید است که مصرف قرص های مسکن به هیچ عنوان پاسخگو نیست. دندانپزشک در چنین شرایطی ابتدا از قرص های مخصوصی برای عفونت دندان استفاده می کند سپس به سراغ سایر روش ها برای درمان علت اصلی این عارضه می رود. به یاد داشته باشید که بی توجهی به این موضوع می تواند منجر به انتشار باکتری به بافت ها و دندان های مجاور شود. به همین خاطر لازم است در کوتاه ترین زمان ممکن به دندانپزشک مراجعه کنید.

منظور از عفونت دندان چیست؟

عفونت دندان نشان می دهد که پالپ یا مغز دندان عفونی شده است. پالپ بافت نرمی است که درون آن عروق خونی و عصبی قرار دارد. در حالت عادی مینای دندان و عاج از پالپ دندان محافظت می کنند. اگر این بخش از دندان مورد حمله و تجاوز باکتری ها قرار بگیرد، دندان دچار عفونت شده و نیازمند مداخله سریع تر دندانپزشک خواهد بود. 

به طور کلی می توان گفت عفونت دندان همان آبسه دندانی است که به صورت حفره ای چرکی خود را نشان می دهد. آبسه دندانی ممکن است در نواحی مختلف دهان خود را نشان دهد. برای درمان این مشکل دندانپزشکان این حفره چرکی را تخلیه کرده و عفونت را درمان می کند. اما در موارد شدیدتر ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد. به یاد داشته باشید که عدم درمان عفونت های دندانی می تواند عوارض جدی و حتی تهدید کننده ای را برای سلامتی رقم بزند.

منظور از عفونت دندان چیست؟

علائم عفونت دندانی چیست؟

زمانی که عفونت در مغز یا پالپ دندان رخ دهد ممکن است علائم نهفته و آشکار زیادی داشته باشد. بهترین دندانپزشک در ایران می توانند به سادگی این علائم را بررسی کرده و آن را درمان کنند. قبل از شناخت بهترین داروها برای عفونت دندان در بسیاری از موارد عفونت در مراحل اولیه علائم قابل توجهی دارد اما زمانی که در حال پیشرفت است، نشانه های زیر را از خود بروز می دهد:

  • درد ضربان دار دندان
  •  احساس طعم تلخی در دهان
  •  بوی بد دهان
  •  متورم شدن غدد گردن
  •  تورم در لثه و فک
  •  تب
  •  حساسیت دندان به فشار، سرما و گرما
  •  احساس درد در هنگام غذا خوردن

 عدم درمان عفونت دندان چه عوارضی را در پی دارد؟

علاوه بر این در بسیاری از موارد عفونت در مراحل اولیه علائم قابل توجهی دارد اما زمانی که در حال پیشرفت است، نشانه های زیر را از خود بروز می دهد:

  • درد ضربان دار دندان
  •  احساس طعم تلخی در دهان
  •  بوی بد دهان
  •  متورم شدن غدد گردن
  •  تورم در لثه و فک
  •  تب
  •  حساسیت دندان به فشار، سرما و گرما
  •  احساس درد در هنگام غذا خوردن

از کجا بفهمیم که عفونت دندان به سایر نواحی بدن انتشار پیدا کرده است؟

 در صورتی که در مناطق دیگر بدن خود دائمی مانند تب را مشاهده کرده اید، ممکن است عفونت دندان شما به سایر نواحی انتشار پیدا کرده باشد. در چنین شرایطی بلع یا تنفس نیز به مشکل مواجه می شود. به یاد داشته باشید که این امر نیاز به مراقبت های اضطراری داشته و باید در اولین فرصت ممکن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

به طور کلی علائم زیر نشان دهنده انتشار عفونت دندان به سایر نقاط بدن است:

  • تب و سرد
  • سرگیجه و خستگی
  • برافروختگی پوست
  • تورم صورت
  • تورم شدید و دردناک لثه
  • افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس
  • افزایش دمای بدن
  • درد معده اسهال و استفراغ

معرفی بهترین داروها برای عفونت دندان

در حال حاضر قرص های زیادی برای رفع عفونت دندان توسط دندانپزشکان تجویز می شود. آنتی بیوتیک های از خانواده پنی سیلین، مانند آموکسی سیلین و پنی سیلین بیشتر برای کمک به درمان عفونت دندان استفاده می شوند. در مقابل آنتی بیوتیک هایی از خانواده مترونیدازول ممکن است برای بسیاری از انواع عفونت های باکتریایی تجویز شوند.

لازم به ذکر است برخی از آنتی بیوتیک ها همراه با پنی سیلین تجویز می شوند تا بتوانند انواع بیشتری از گونه های باکتری را از بین ببرند. به طور کلی موثرترین و قوی ترین داروهای آنتی بیوتیک برای عفونت دندان شامل موارد زیر می باشد:

قرص پنی سیلین

 قطعاً نام پنی سیلین برای شما آشنا است. پنی سیلین یکی از متداول ترین قرص هایی است که برای مهار عفونت استفاده می شود. این قرص در دسته آنتی بیوتیک های بسیار قوی قرار می گیرد. چرا که اغلب افراد به این دارو و داروهای مشابه نش های آلرژیک نشان می دهند. به همین خاطر لازم است از این دارو با احتیاط استفاده کرده و تنها آن را با تجویز دندانپزشک خریداری کنید. 

قرص آزیترومایسین

یکی دیگر از آنتی بیوتیک های قوی که باعث توقف رشد باکتری ها می شود، آزیترومایسین خوراکی است. معمولا دندانپزشک زمانی این قرص را برای افراد تجویز می کند که فرد به نظر به گروه خانواده پنی سیلین ها حساسیت داشته باشد. اما همچنان این قرص به عنوان موثرترین و بهترین قرص برای مهار عفونت دندان و لثه مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً پزشکان این دارو را برای عفونت های دندان در هر 24 ساعت یک عدد و به مدت سه روز به بیمار تجویز می کنند.

 قرص کلیندامایسین

قرص کلیندامایسین به عنوان بهترین داروها برای عفونت دندان، اثربخشی بسیار بالایی داشته و قادر به از بین بردن فکر وسیعی از باکتری ها است. معمولا دندانپزشکان زمانی این قرص را تجویز می کنند که عفونت های دندانی لثه را هم درگیر کرده است. دلیل این موضوع این است که مقاومت باکتریایی کلیندامایسین خوراکی نسبت به پنی سیلین کمتر است. شما می توانید این قرص را در دوزهای 300 و 600 میلی گرم از داروخانه ها تهیه کرده و هر 8 ساعت به صورت روزانه یک عدد قرص را مصرف کنید.

 قرص آموکسی سیلین

آموکسی سیلین از خانواده آنتی بیوتیک پنی سیلین است که می تواند عفونت های باکتریایی را درمان کند. شما می توانید این قرص را در دوزهای 500 و 1000 میلی گرم از داروخانه های سراسر کشور تهیه کنید. معمولاً زمانی که باکتری های سرسختی وجود داشته باشند، دندانپزشک آموکسی سیلین را همراه با اسید کلاولانیک تجویز می کند.

با این حال باید بدانید که مقاومت باکتریایی در برابر قرص آن زیاد است. به همین خاطر دندانپزشک در اغلب موارد انواع دیگر قرص آنتی بیوتیک را برای بیمار تجویز می کند. به همین خاطر در زمینه معرفی بهترین دارو ها برای عفونت دندان جایگاه ویژه ای دارد.

 قرص آموکسی سیلین

 قرص سفیکسیم

و به طور کلی قرص های کلیندامایسین آموکسی سیلین و پنی سیلین از جمله بهترین قرص ها برای عفونت دندان به حساب می آیند. زمانی که شما به این دسته از آنتی بیوتیک ها حساسیت داشته باشید پزشک قرص سفیکسیم را تجویز خواهد کرد. در حقیقت می توان این آنتی بیوتیک قوی را بهترین قرص برای عفونت دندان کشیده شده دانست.

از طرفی باید بدانید قرص سفیکسیم نوعی آنتی بیوتیک موثر برای درمان عفونت بعد از جراحی و عفونت های ادراری یا پوستی می باشد. قرص سفیکسیم در دو دوز 250 و 500 میلی گرم در تمامی داروخانه ها موجود است.

مترونیدازول 

مترونیدازول یکی از بهترین داروها برای عفونت دندان است. قرص مترونیدازول یکی دیگر از انواع چرک خشک کن هایی است که می تواند عفونت دندان را به طور کامل از بین ببرد. اما با توجه به این که بسیاری از افراد به این دارو حساسیت نشان می دهند، از آن به عنوان اولین گزینه درمان عفونت استفاده نمی کنند. معمولا دندانپزشک قرص مترونیدازول را به صورت هر 8 ساعت یک عدد تجویز می کند. اما ممکن است میزان آن متناسب با سن و وزن افراد تغییر کند.

 قرص تتراسایکلین

قرص تتراسایکلین یکی از بهترین قرص ها برای از بین بردن عفونت باکتریایی لثه است. این قرص مانع از فعالیت پروتئینی به نام کلاژناز می شود.در حقیقت توانایی جلوگیری از تجزیه استخوان و بافت همبند را دارد. به همین خاطر اغلب پزشکان و دندانپزشکان تتراسایکلین را به عنوان بهترین قرص برای عفونت دندان و لثه ناشی از باکتری می دانند.

کدام یک از آنتی بیوتیک ها برای عفونت دندان درد عملکرد بهتری دارند؟

ابتدا باید بدانید که تمامی عفونت های دندان نیاز به آنتی بیوتیک نخواهند داشت. در برخی از موارد دندانپزشک ممکن است آبسه را تخلیه کند. در سایر موارد نیز ممکن است نیاز به برداشت دندان عفونی یا ریشه آن باشد. به طور کلی آنتی بیوتیک ها در شرایط زیر توسط دندانپزشک تجویز می شوند:

  •  زمانی که عفونت دندان شدید است.
  •  عفونت گسترش پیدا کرده است.
  •  بیمار سیستم ایمنی ضعیفی دارد.

به طور کلی نوع آنتی بیوتیک تجویز شده برای هر فرد، وابسته به نوع باکتری ایجاد کننده عفونت خواهد بود. انواع مختلف آنتی بیوتیک ها راه های متفاوتی برای حمله به باکتری ها دارند. معمولاً یک دندانپزشک ماهر و با تجربه آنتی بیوتیکی را انتخاب می کند که به طور موثر عفونت را از بین می برد.

 در حقیقت باید بدانید آنتی بیوتیک های پنی سیلین رایجی که برای عفونت دندانی استفاده می شوند، برای بسیاری از افراد ایجاد حساسیت می کنند. به همین خاطر لازم است با دندانپزشک خود در رابطه با هرگونه واکنش آلرژیکی که در گذشته نسبت به داروها داشته اید صحبت کنید. در صورتی که به پنی سیلین حساسیت دارید دندانپزشک آنتی بیوتیک های دیگری مانند کلیندامایسین یا اریترومایسین را تجویز می کند.

درمان های خانگی برای درمان عفونت دندان چیست؟

 در برخی از مواقع ممکن است معرفی بهترین دارو ها برای عفونت دندان کارساز نباشد. در این هنگام لازم است تا قبل از مراجعه به دندانپزشک برخی از اقدامات را در منزل برای کاهش عفونت و درد به کار بگیرید.به یاد داشته باشید که بی توجهی به عفونت دندان می تواند با اختلالاتی مانند درد شدید تیز و مداوم همراه باشد. علاوه بر این احتمال بروز آبسه نیز افزایش می یابد. در این صورت بهتر است به بهترین دکتر لثه مراجعه کنید.

 برای عبور از چنین شرایطی، لازم است در اولین فرصت به دندانپزشک با تجربه و ماهر مراجعه کنید. با این حال در برخی از موارد تنها می خواهید یک درمان خانگی سریع را برای رفع عفونت لثه انجام دهید. درمان های خانگی بسیار ارزان و مقرون به صرفه هستند و به شما کمک می کنند لثه های متورم را تا حدودی درمان کنید.در این قسمت برخی از راهکارهای خانگی برای خلاص شدن از شر عفونت دندان آورده شده است:

  • دهان خود را با استفاده از آب نمک ولرم شستشو دهید.
  • از روغن های گیاهی مانند روغن گل میخک یا پونه کوهی استفاده کنید.
  • دمنوش شمبلیله یا دمنوش نعنا را امتحان کنید.
  • تکه ای سیر را بجوید یا تکه ای از آن را بر روی دندان خود قرار دهید.
  • از کمپرس سرد برای دندان درد استفاده کنید.
 سیر بجوید

چطور می توان عفونت دندان را تشخیص داد؟

 دندانپزشک ممکن است برای تشخیص عفونت دندان علاوه بر معاینه دندان و بافت های اطراف آن اقدامات زیر را انجام دهد:

  •  تصویربرداری با اشعه ایکس: این کار کمک می کند تا دندانپزشک منشا اصلی درد را به صورت دقیق شناسایی کند. همچنین میزان گسترش و انتشار عفونت به سایر قسمت های بدن را نیز مشخص می کند.
  • سی تی اسکن: در صورتی که عفونت دندانی به بخش هایی از گردن سرایت کرده باشد، پزشک سی تی اسکن را تجویز می کند تا بتواند مقدار دقیق عفونت را شناسایی کند.
  • ضربه و فشار به دندان عفونی: دندانپزشک از طریق ضربه های آهسته، دندان عفونی را به طور دقیق شناسایی می کند. چرا که دندان عفونی نسبت به لمس یا فشار بسیار حساس است.
  • تست حرارتی: دندانپزشک با انجام این تست از سلامت بافت های پالپ به دندان مطلع می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

زمانی که علائم مرتبط با عفونت دندان یا لثه را در خود مشاهده می کنید، باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. یک دندانپزشک حرفه ای آسیب دندانی را تشخیص می دهد.در چنین شرایطی توصیه می شود در اسرع وقت به دندانپزشک مجرب و دارای مجوز یا بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کند. مخصوصاً زمانی که مشکلات بلع و تنفسی پیدا می کنید.

اگر بنا به دلایلی نمی توانید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید، لازم است به پزشک عمومی مراجعه نمایید. به یاد داشته باشید که پزشک عمومی نمی تواند عفونت دندان را درمان کند. اما وها و توصیه های را برای مراقبت شخصی و کنترل عفونت ارائه می کند. این کار به شما کمک می کند سریع ترین راه برای دریافت درمان های اضطراری را بیابید.

 عدم درمان عفونت دندان چه عوارضی را در پی دارد؟

 در صورت عدم درمان عفونت دندان، ممکن است عوارض ناخوشایندی اتفاق بیفتد. در بسیاری از این موارد این عوارض کاملاً جدی بوده و می توانند بسیار خطر آفرین باشند. عوارض عدم درمان عفونت دندان عبارتند از:

  • گسترش عفونت به بافت های نرم
  • از دست دادن دندان
  • گسترش عفونت به استخوان
  • عفونت خون
  • انتشار عفونت به سایر نواحی بدن که منجر به آبسه مغزی، التهاب در قلب، ذات الریه و… می شود.

دندانپزشک برای درمان عفونت دندانی چه اقداماتی انجام می دهد؟

در حقیقت دندانپزشک با توجه به معیار های مختلفی درمان مناسب برای عفونت دندانی را انتخاب می کند. عواملی مانند محل اولیه آبسه دندانی، میزان انتشار و گسترش عفونت و میزان واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت از جمله معیار هایی است که در زمینه انتخاب نوع درمان برای بیمار مبتلا به عفونت دندانی موثر است.

به طور کلی دندانپزشک برای درمان عفونت دندانی از روش های زیر استفاده می کند:

  1. دارو: آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از گسترش عفونت لثه و دندان ها تجویز می شوند. دندانپزشکان در اغلب زمان ها آنتی بیوتیک ها را در کنار مسکن تجویز می کنند. 
  2. جراحی: در مواردی که عفونت شدید است، دندانپزشک ناچار است عفونت را از لثه خارج کند. معمولا این جراحی توسط جراح دهان انجام می شود. اگر پس از جراحی عفونت همچنان باقی مانده باشد، باید دندان مورد نظر خارج شود.

آیا می توان از آنتی بیوتیک ها در دوران بارداری استفاده کرد؟

طبق نظر متخصصان برخی از آنتی بیوتیک ها برای مصرف در دوران بارداری بی خطر هستند. برخی دیگر نیز خطراتی برای جنین در حال رشد دارند. سایر آنتی بیوتیک ها نیز بین این دو دسته قرار می گیرند؛ یعنی اطلاعات کافی در رابطه با ایمنی آن ها برای مادران باردار در دسترس نیست. علاوه بر این ریسک بالقوه این داروها باید با دقت بیشتری بررسی شود.

به عبارت دیگر اگر شما بیمار هستید و آنتی بیوتیک تنها چیزی است که از نظر پزشک می تواند برای شما مفید باشد، لازم است با وجود ریسک های بالقوه برای جنین، داروی مد نظر را مصرف کنید. در برخی از موارد درمان نکردن بیماری می تواند برای سلامت جنین و خطرناک تر باشد. همچنین مانند هر داروی دیگری بی خطر بودن یک آنتی بیوتیک خاص نه تنها به ویژگی های دارو بلکه به عوامل دیگری مانند دوز مصرف، مدت زمان مصرف و مرحله بارداری شما نیز مرتبط خواهد بود.

به طور کلی آنتی بیوتیک های زیر برای مصرف در دوران بارداری خطر آفرین هستند:

  •  تتراسایکلین
  • نیتروفورانتوئین
  • تری متوپریم
 عدم درمان عفونت دندان چه عوارضی را در پی دارد؟

کلام آخر

در این مقاله سعی کرده ایم معرفی بهترین داروها برای عفونت دندان را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم. باید به خاطر داشته باشید که اولین اقدام پس از مشاهده هرگونه چرک و عفونت مراجعه به دندانپزشک است. در صورت بی توجهی به این موضوع و یا اقدامات نامناسب در این هنگام ممکن است عوارض ناخوشایندی ایجاد شود. 

از این که تا انتهای این مقاله از دندانپزشکا ما را همراهی کرده اید، از شما بی نهایت سپاس گزاریم. بی صبرانه منتظر نظرات ارزشمند شما در رابطه با بهترین داروها برای عفونت دندان هستیم.

4.5/5 - (2 امتیاز)

زهرا سلگی

نویسنده و ویراستار متون ادبی، پزشکی و حقوقی/ روزنامه نگار/ عاشق سفر، موسیقی و کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا